Proportionaliteit

De SRCM-norm is opgebouwd uit 8 normen en 21 normonderdelen. In deze artikelenreeks lichten we die norm voor norm toe, te beginnen bij norm 6 Credit Management die is opgebouwd uit acht normonderdelen. In dit artikel bespreken we het normonderdeel: Proportionaliteit.

De SRCM-certificering maakt de inzet voor sociaal betrokken creditmanagement en maatschappelijk verantwoord ondernemen zichtbaar en meetbaar. Meer dan 80% van alle gerechtelijke dossiers worden door SRCM-gecertificeerde kantoren behandeld. De certificering stimuleert daarnaast samenwerking in de schulddienstverleningsketen langs gedeelde normen, waarden en procesinrichting.

Proportionaliteit

De creditmanagementdienstverlener zorgt voor een goede balans tussen het effect van een maatregel en het kostenverhogende of bezwarende effect daarvan. Deze doelstelling is uitgewerkt naar twee normonderdelen.

 

1.         Impact past bij de persoonlijke situatie van de klantdebiteur

De genomen maatregelen staan in redelijke verhouding tot de openstaande hoofdsom en de impact van de maatregel is passend bij de persoonlijke situatie van de klantdebiteur.

De creditmanagementdienstverlener zorgt dat de duur van de incassoprocedure en de daarin genomen maatregelen niet leiden tot (verdere) problematisering van de schuldpositie en werkt met het oog op het bereiken van een structurele oplossing.

Het uitgangspunt is dat de klantdebiteur mee wil werken aan een oplossing. Het opbouwen van een vertrouwensband met de klant-debiteur is daarin een belangrijke factor. Het doenvermogen van een klantdebiteur is een zwaarwegende factor in het verloop van het incassoproces. De organisatie kiest een benadering om dit doenvermogen te stimuleren.

Tot slot is de financiële ruimte van de klant-debiteur een bepalend element voor de vormgeving van de behandeling. 

Waar de organisatie tegen een structureel onwelwillende klant-debiteur aan loopt, waar wel financiële ruimte is om de vordering te betalen, zet zij zwaardere maatregelen in. De organisatie beschikt over een werkwijze om deze groep debiteurklanten snel te herkennen.

In situaties waarbij er signalen zijn dat er onvoldoende doenvermogen is en/of er meerdere schulden zijn, kiest de organisatie een benadering die perspectief op een oplossing voor de klant-debiteur biedt en de vordering zoveel mogelijk wordt ingelost.

In het gerechtelijke invorderingstraject moeten een aantal wettelijk verplichte handelingen uitgevoerd worden. Met de norm wordt bedoeld dat de organisatie de rechtsmaatregelen tot de noodzakelijke beperkt.

2.         Kostenminimalisatie

De organisatie kiest in iedere fase van de behandeling voor die maatregel die – naar verwachting - tegen de laagste kosten het beoogde effect bereikt. Dit is een uitwerking van het vereiste van kostenminimalisatie.

In het volgende artikel bespreken we de SRCM-creditmanagementnorm Regelingen tijdens het creditmanagementproces. Ga naar www.srcm-certificering.nl voor meer informatie over de SRCM-normen. De volledige SRCM-norm met alle normeisen en toelichtingen kunt u in PDF bestellen via https://bit.ly/3QrR4Dv